Op 29 januari 2015 organiseerde Contakt Consulting een Retail Ronde Tafel bijeenkomst met als thema “De achterkant van Omnichannel”.

Twaalf retailbedrijven, vertegenwoordigd door directieleden of senior managers van verschillende disciplines bespraken hun ervaringen en de vraagstukken waarvoor zij staan. Dit gebeurde aan de hand van de thema’s Applicatielandschap, Organisatie (tempo en raakvlak en samenwerking en beheersing) en Optimalisatie (voorraad beschikbaarheid en kosten effectiviteit).

Onderstaand een korte impressie.

ERP systemen zijn niet flexibel genoeg om Omnichannel te ondersteunen en er is een trend om de oplossing te zoeken buiten deze applicaties. Er wordt gekeken naar nieuwe, zo mogelijk geïntegreerde CRM-, Point of Sale en E-commerce oplossingen en “hubs” die de verschillende kanalen kunnen voorzien van real-time voorraad, transactie en prijs- en promotie informatie. Kwaliteit van data is voor veel bedrijven een belangrijk aandachtspunt. Sommige organisaties voeren een PIM (Product Information Management) applicatie in, andere ontwikkelen hun eigen oplossingen. Omwille van flexibiliteit en onderhoudbaarheid wordt gekeken naar het gebruik van een Enterprise (Data) Service Bus. Het beheer van applicaties verschuift van specialist per applicatie naar ketenregie.

Het is noodzakelijk dat er een visie aanwezig is waar het bedrijf naar toe wil gaan. Het beschrijven van een customer journey kan als vertrekpunt worden genomen. E-commerce doe je er niet even bij en Omnichannel doet een groot beroep op de samenwerking van de disciplines in het bedrijf. Er moet worden geïnvesteerd in nieuwe specialisten, van toeleveranciers wordt veel flexibiliteit gevraagd en de relatie met hen wordt belangrijker. ICT managers worstelen met de vraag hoe zij er voor kunnen zorgen dat hun organisatie voldoende aangesloten blijft bij de door E-commerce- of Marketing afdelingen bedachte veranderingen. Er treden fricties op omdat ICT afdelingen behoefte hebben aan planmatig en gestructureerd werken.

Hoge retourpercentages spelen voornamelijk in de fashionbranche en worden grotendeels veroorzaakt door klantgedrag, maar ook door spelers in de markt gepromoot. Goed inzicht in de voorraadpositie is een belangrijke randvoorwaarde om te voldoen aan de verwachtingen van de online klant. Het wel of niet betrekken van de voorraad in de winkels is verschillend per branche. Kosten van E-commerce zijn niet altijd voldoende inzichtelijk maar dit heeft ook geen hoge prioriteit. De aandacht gaat eerst uit naar het behouden van de klanten, waarvan het koopgedrag verandert (online en in de winkels) en het verhogen van het gemak voor de klant: “het vliegwiel in gang krijgen”.

Deelnemers: Beter Bed, Cool Cat, Coop, Etam Groep, Euretco, Hoogvliet Supermarkten, Hunkemöller, Intergamma, Macintosh Home Living Group, Rituals en Vrijbuiter

Indien u geïnteresseerd bent in meer informatie of deelname aan een volgende Ronde Tafel bijeenkomst kunt u contact opnemen met Ronald van Putten op 06 – 2909 1602 of stuur een e-mail naar ronald.van.putten@contakt.nl


Post tags:

Dick Sepers

Freelance ICT management consultant en programmamanager met als specialisatie Retail. Als Associate verricht Dick werkzaamheden voor het Competence Centre ICT strategie voor Retail van Contakt Consulting. Contakt biedt middelgrote retailorganisaties de mogelijkheid te beschikken over een eigen parttime Retail ICT-strateeg. Met ruim 24 jaar ervaring in verschillende ICT directiefuncties bij retail- en logistieke bedrijven fungeert hij als sparringpartner voor de directie van winkelketens. Naast zijn activiteiten voor Contakt is Dick werkzaam als (programma)manager en adviseur voor meerdere bedrijven. Alle activiteiten hebben de kenmerken ICT en Retail. Zijn kracht ligt bij het enthousiasmeren van mensen om gezamenlijk een resultaat te bereiken. Hij heeft een instelling van aanpakken en is sterk in plannen en organiseren. Door zijn uiteenlopende opdrachten heeft hij veel ervaring met communicatie op diverse niveaus. Zijn motto “Doe het nu of plan wanneer je het gaat doen”.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *