Op 28 september 2015 organiseerde Contakt Consulting een Retail Ronde Tafel bijeenkomst met als thema “Toegevoegde waarde van Master Data Management en Product Information Management”. In de succesvolle bijeenkomsten met het thema “De achterkant van omnichannel” hadden de aanwezige Retailers gevraagd om een verdieping op een aantal thema’s, waaronder het thema Data management.

Elf retailbedrijven vertegenwoordigd door directieleden of senior managers van verschillende disciplines bespraken hun ervaringen en de vraagstukken waarvoor zij staan. Dit gebeurde aan de hand van praktijkcases van Beter Bed, Deen Supermarkten en Rituals.

Onderstaand een korte impressie.

De ontwikkeling van verkoop alleen via winkels naar omnichannel maakt het verzamelen, verrijken, onderhouden en beschikbaar stellen van data steeds belangrijker. Eén versie van de waarheid is noodzakelijk. Bijvoorbeeld uitgebreid fotomateriaal, het vermelden van ingrediënten en allergenen of waarderingen van klanten.

Master Data Management (MDM) en Product Information Management (PIM) worden soms met elkaar verward. Master Data omvat o.a. de informatie over artikelen, klanten, leveranciers, organisatie, verkooplocaties, etc.  Sommige Master Data Management applicaties zijn “Multi-domain”, andere richten zicht op één “domain” zoals Product of Klant. PIM is een applicatie waarmee je onder andere d.m.v. een procesgang data over producten kan verrijken, of relaties tussen producten kan leggen.

Volgens Jan Henderyckx, een zeer ervaren consultant en spreker op dit gebied, leveren  veel MDM en PIM projecten onvoldoende business-waarde. Men besteedt jaren aan dergelijke projecten zonder dat dit leidt tot een toename van omzet of marge. Het gaat er om beter na te denken op welke manier je met beschikbare data meer kan doen. Bijvoorbeeld wat moet je doen om de binding met klanten te versterken wat uiteindelijke leidt tot herhaalaankopen.

Een aantal van de aanwezige retailers hebben voor een MDM of PIM oplossing gekozen omdat zij het bestaande uitgebreide applicatielandschap “lean and clean” willen houden.

Jan Henderyckx adviseert niet te snel over te gaan tot aanschaf van een MDM applicatie, maar eerst een visie te ontwikkelen hoe data tot business-waarde leidt. Aan de hand van een aantal dia’s legt hij uit welke stappen je kunt nemen om er voor te zorgen dat dergelijke applicaties een bijdrage gaan leveren aan de business doelstellingen.

Beter Bed, Deen Supermarkten en Rituals geven een presentatie over de wijze waarop zij om gaan met Master Data Management. Tevens hoe de selectie van de applicaties en de implementatie is uitgevoerd.

Bij de aanwezige retailers is een sterke voorkeur voor het centraliseren van het beheer van Master Data o.a. door het inrichten van een centrale data management afdeling. Volgens Jan Henderyckx is dat een herkenbare reactie om “in control” te komen, maar in grotere organisaties op de langere termijn niet de juiste benadering. Specialistische datakennis is vaak bij specifieke afdelingen aanwezig. Het juiste gebruik van de tooling leidt dat je in control bent ook in een decentrale benadering.

Deelnemers: Beter Bed, CoolCat, Coop, Deen, Hunkemöller,  Intratuin,  Macintosh Fashion, Plus Supermarkten, Rituals, Vrijbuiter en Vomar.

Indien u geïnteresseerd bent voor meer informatie over dit onderwerp of deelname aan een volgende Ronde Tafel bijeenkomst kunt u contact opnemen met Ronald van Putten op 06 – 2909 1602 of stuur een e-mail naar ronald.van.putten@contakt.nl


Post tags:

Dick Sepers

Freelance ICT management consultant en programmamanager met als specialisatie Retail. Als Associate verricht Dick werkzaamheden voor het Competence Centre ICT strategie voor Retail van Contakt Consulting. Contakt biedt middelgrote retailorganisaties de mogelijkheid te beschikken over een eigen parttime Retail ICT-strateeg. Met ruim 24 jaar ervaring in verschillende ICT directiefuncties bij retail- en logistieke bedrijven fungeert hij als sparringpartner voor de directie van winkelketens. Naast zijn activiteiten voor Contakt is Dick werkzaam als (programma)manager en adviseur voor meerdere bedrijven. Alle activiteiten hebben de kenmerken ICT en Retail. Zijn kracht ligt bij het enthousiasmeren van mensen om gezamenlijk een resultaat te bereiken. Hij heeft een instelling van aanpakken en is sterk in plannen en organiseren. Door zijn uiteenlopende opdrachten heeft hij veel ervaring met communicatie op diverse niveaus. Zijn motto “Doe het nu of plan wanneer je het gaat doen”.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *