Op 21 april 2015 organiseerde Contakt Consulting de tweede Ronde Tafel bijeenkomst met als thema “De achterkant van Omnichannel”.

Acht retailbedrijven vertegenwoordigd door directieleden of senior managers van verschillende disciplines bespraken hun ervaringen en de vraagstukken waarvoor zij staan. Dit gebeurde aan de hand van de thema’s “Bijdrage Omnichannel aan het resultaat” en “Applicatielandschap en data management”.

Onderstaand een korte impressie.

Een aantal fashion retailers hebben de ervaring dat omzet in de winkels hetzelfde blijft echter de groei komt van uit E-commerce. Bedrijven die al enige jaren met het Omnichannel concept werken beoordelen winstgevendheid niet meer voor ieder kanaal afzonderlijk, m.a.w. winstgevendheid van de webshop op zich is niet van belang. Bedrijven met franchisenemers moeten veel discussie voeren met de ondernemers. De vraag is of het bestaande franchisemodel bij een ver doorgevoerd Omnichannel concept nog te handhaven is. (Van wie is de voorraad, de klant en de omzet? Wie maakt welke kosten).

Zuilen in winkels worden voornamelijk ingezet om nee verkopen te voorkomen. Dit door het winkelpersoneel hiervoor actief in te zetten, klanten maken er uit zichzelf weinig gebruik van. Bij één van de deelnemers is 50% van de E-commerce omzet afkomstig uit zuilen in de winkels. Het retourpercentage van fashion is bij bestellingen vanaf een zuil nagenoeg 0%. Een aantal retailers verwacht dat klanten meer gebruik gaan maken van hun smartphone in de winkels. Daarom wordt geïnvesteerd om webshops geschikter te maken voor mobile devices.

Door de opkomst van Omnichannel groeit het aantal applicaties en interfaces. Oude Pos en ERP applicaties zijn niet meer geschikt. Sommige retailers lossen dit op door de aanschaf van nieuwe ERP, Point of sale en CRM applicaties echter dan wel als een geintegreerde oplossing. Anderen lossen dit op door uitvoering van veel maatwerk.

Kwaliteit en het goed kunnen managen van master data is voor bijna alle retailers een belangrijk aandachtspunt. Alleen bij de food- en bij de drogisterijbranche is door Europese wetgeving en mede door goed georganiseerde branche- en inkooporganisaties veel volgens standaarden beschikbaar. De meeste ERP systemen zijn onvoldoende geschikt om de, voor E-commerce, gevraagde master data vast te kunnen leggen. Sommige retailers lossen dit op door de invoering van een PIM (Product Information Management) applicatie. Hierbij moet een keuze worden gemaakt of de PIM applicatie of de ERP applicatie leidend is.

Deelnemers: Deen Supermarkten,  Hunkemöller,  Intratuin, JOG Group, Macintosh Fashion, Macintosh Home Living Group, Rivièra Maison en Unlimited Sports Group.

Indien u geïnteresseerd bent voor meer informatie of deelname aan een volgende Ronde Tafel bijeenkomst kunt u contact opnemen met Ronald van Putten op 06 – 2909 1602 of stuur een e-mail naar ronald.van.putten@contakt.nl


Post tags:

Dick Sepers

Freelance ICT management consultant en programmamanager met als specialisatie Retail. Als Associate verricht Dick werkzaamheden voor het Competence Centre ICT strategie voor Retail van Contakt Consulting. Contakt biedt middelgrote retailorganisaties de mogelijkheid te beschikken over een eigen parttime Retail ICT-strateeg. Met ruim 24 jaar ervaring in verschillende ICT directiefuncties bij retail- en logistieke bedrijven fungeert hij als sparringpartner voor de directie van winkelketens. Naast zijn activiteiten voor Contakt is Dick werkzaam als (programma)manager en adviseur voor meerdere bedrijven. Alle activiteiten hebben de kenmerken ICT en Retail. Zijn kracht ligt bij het enthousiasmeren van mensen om gezamenlijk een resultaat te bereiken. Hij heeft een instelling van aanpakken en is sterk in plannen en organiseren. Door zijn uiteenlopende opdrachten heeft hij veel ervaring met communicatie op diverse niveaus. Zijn motto “Doe het nu of plan wanneer je het gaat doen”.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *